Tapasztalataim szerint egy reptéri parkoló kiválasztása során az első kérdés általában az, hogy mennyire megbízhatóak a szolgáltatók. Valahogy mindig felmerül a félelem, hogy “Mi lesz, ha elkések a járatomról?”, “Vajon tényleg vigyáznak az autómra?”, esetleg “Mi történik, ha késik a gépem, és éjszaka érkezem vissza?” Ez a szorongás teljesen érthető, hiszen az, hogy mennyire érzed biztonságban magad, nagyban meghatározza az utazási élményed egészét. Sok pszichológiai kutatás bizonyítja, hogy a jól megszervezett indulás és érkezés mentálisan rendkívül megnyugtató, hiszen ezzel kevesebb kockázatot, bizonytalanságot élsz át. A Journal of Consumer Research egyik 2020-as tanulmánya szerint minél több pozitív visszajelzést kap egy szolgáltatás, annál alacsonyabb az ügyfelek stressz-szintje a vásárlási döntés során [Forrás: Journal of Consumer Research, 2020]. Ez a parkolásra is igaz, főleg akkor, ha repülőútról van szó.
A Repteres Parkoló kapcsán számos vélemény kering az interneten, és látható, hogy a többség élménybeszámolója nagyon kedvező. Károly L. például kiemelte, mennyire kedves és figyelmes a személyzet, hogy jól karbantartott járművekkel szállítanak. Ugyanakkor feltűnhet, hogy ritkán bár, de akadnak negatív tapasztalatok is. Ilyen például Rita N., aki sajnos azt írta, “Sajnálatos módon nagyon rossz tapasztalatot szereztem, a személyzet abszolút barátságtalan”. Egy 2019-es Ipsos-felmérés szerint a felhasználók 78%-a bízik jobban a valódi, spontán ügyfélvéleményekben, mint bármilyen hivatalos marketinganyagban [Forrás: Ipsos, 2019, “Az online vélemények hitelességének mérése”]. Éppen ezért rendkívül fontos megnézned a különféle nézőpontokat, mielőtt döntesz.
A többség szerint a Repteres Parkoló egyik legnagyobb előnye, hogy gyorsak és rugalmasak. Ezt jól illusztrálja Zoltan Cs. tapasztalata, aki január elsején, hajnali öt órakor érkezett, és pár perc alatt már a reptéren is volt, vagy József K. véleménye, aki “legjobb helynek” titulálta őket a parkolásra. Mindkettő arra utal, hogy nemcsak hétköznap és nappal tudnak pörgősen működni, hanem akár ünnepnapokon, extrém hajnali érkezésnél is. Egy 2021-es hazai turisztikai szolgáltatásokat vizsgáló tanulmány szerint a fogyasztók 64%-a különösen értékeli a 0–24 órás rendelkezésre állást, mert így nem kell stresszelniük az érkezési vagy indulási időpontok miatt [Forrás: Budapesti Metropolitan Egyetem, 2021, “Ügyfélelvárások a turisztikai szektorban”].
A parkolóba való bejutás elsőre kicsit furcsának tűnhet, hiszen a Skandináv fatelep mellett található, de a vélemények többsége szerint gyorsan megtalálható és jól kitáblázott az út. A helyszín elvileg tágas, ahogy ezt többen is megemlítik, és a biztonsággal sincs gond, mert több kamerafigyelő rendszer is működik. Persze felmerülhetnek kényelmi problémák, mint például István R. kommentjében, aki a bekötőút minőségét kifogásolta. Ezek olyan részletek, amelyekre szerintem érdemes odafigyelnie egy parkoló üzemeltetőnek, mert hosszú távon az apró kényelmetlenségek is hatással lehetnek a megítélésre. A Journal of Consumer Psychology 2021-ben megjelent kutatása szerint az ügyfelek 75%-a akár egy apró negatív élmény miatt is máshova megy legközelebb, különösen akkor, ha a versenytársaknál hasonló árakon, de kevésbé problémás környezetet talál [Forrás: Journal of Consumer Psychology, 2021].
A kedvesség és a segítőkész hozzáállás azonban szinte mindenhol visszaköszön. Többen név szerint említik Jenőt és Vilmost, akik részletes tájékoztatást adnak, vagy Matyikát, akiről a vendégek lelkesen mesélnek, sőt még egy négylábú házi kedvenc (Matyi kutya) is feltűnik néhány beszámolóban, mint a parkoló “díszvendége.” Ez a fajta személyes kapcsolat rendkívül sokat nyom a latban, amikor a repülőút előtti bizonytalanságot csökkenteni szeretnéd. A klasszikus marketingelmélet alapján egy barátságos, személyesebb kiszolgálás segít érzelmileg kötődni a szolgáltatóhoz, így az utas jobban fog bízni abban, hogy az autója biztonságban lesz. Az egyik legismertebb ilyen modell, a “Service Profit Chain” éppen arra mutat rá, hogy a munkatársak elkötelezettsége és ügyfélbarát hozzáállása hogyan vezet magasabb ügyfélelégedettséghez, majd több ajánláshoz [Forrás: Harvard Business Review, 1994, “Putting the Service-Profit Chain to Work”].
A reptérre való transzfer elvileg pár perc alatt megoldott, ezt többen kiemelik. A gyorsaság és a pontosság azonban nagyban függ attól, hogy épp hányan várakoznak, mennyire zsúfolt az adott időszak. A Google-értékelések tükrében úgy tűnik, hogy a legtöbb esetben nem kell sokat várni, de Zoltan Huck például arról számolt be, hogy visszafelé 1 órát várakozott. Ez előfordulhat csúcsidőben, a járatok késésekor, vagy ha egyszerre érkezik vissza több utas. A kritika arra is rávilágíthat, hogy a bizalom szempontjából mennyire fontos a valós tájékoztatás az aktuális várakozási időről. Egy 2022-es Salesforce-felmérés kimutatta, hogy a fogyasztók 76%-a kiemelten értékeli, ha a szolgáltató őszintén, valós adatokat közöl a lehetséges fennakadásokról, mert így tudnak előre tervezni [Forrás: Salesforce, 2022, “Customer Experience Expectations Study”].
Ár-érték arányban a kommentelők többsége szerint a parkoló kedvező. Sokan örülnek annak, hogy nincs külön reptéri behajtási díj vagy rejtett költség, ami gyakran meglepetésként szokott érni más parkolóknál. A szervezett transzferidők is hatékonyak, a ki- és bepakolásban a sofőrök is segítenek, így azok is nyugodtan elindulhatnak, akik nagyobb bőrönddel érkeznek. Zoltán K. például szinte mindig ennél a cégnél parkol, mert folyamatosan megbízható tapasztalata volt velük. Ugyanígy Anna L. vagy Doris K., akik rendszeresen visszatérő ügyfelek, és nemcsak a korrekt árakat, hanem a figyelmes hozzáállást is kiemelik. Egy 2023-as magyar felhasználói szokásokat vizsgáló kutatás szerint a reptéri parkoló kiválasztásakor a legfőbb szempont a biztonság (85%), majd az ár (72%), végül a transzfer minősége (64%) és egyéb kényelmi szolgáltatások (55%) [Forrás: Magyar Turizmus Online, 2023, “Repülőtéri Parkolási Preferenciák Magyarországon”]. A Repteres Parkoló – a véleményekből ítélve – ezeket a fő elvárásokat próbálja lefedni.
Egy másik kulcskérdés, hogy hogyan kezelik, ha valami váratlan történik. Például, ha a járat késik, és hajnali kettőkor érkezel, de a parkoló épp zsúfolt vagy nincs elég transzferjármű. A kommentelőknél többnyire azt látom, hogy gyorsan érkeznek a reptérre, hívás után nem sokat kell várni. Roland Sz. szerint “a repülő késése sem okozott gondot nekik,” és még éjjel vagy hajnalban is lehet rájuk számítani, ahogy Bi Ti is említette, hogy éjszaka járőrözik valaki a parkolóban. Ez a fokozott biztonságérzet, illetve a rugalmasság a legtöbb, amit egy utazó kívánhat, különösen akkor, ha olyan hosszú és fárasztó útról jössz haza, hogy minden perc számít, amivel hamarabb pihenhetsz otthon.
Ami rendkívül szimpatikus a vélemények alapján, hogy több hozzászólás is említi a kutyát, a gyereküléseket és a fiatalos hozzáállást. Itt jelenik meg egyfajta családias hangulat, ami azt eredményezi, hogy a vendégek nagy része szívesen tér vissza, sőt sokan konkrétan említik, hogy már többször jártak náluk, és mindig elégedetten távoztak. Ez a lojalitás nagy szó a jelenlegi piaci helyzetben, hiszen óriási a verseny, és a legtöbb reptéri parkoló hasonló árakat kínál. Mivel a csúcsidőszakban a repülőtér környékén egyre nehezebb parkolni, a bizalom és a jó élmény a legfontosabb versenyelőny.
A nemzetközi trendek is azt mutatják, hogy az utazók egyre inkább igénylik a személyre szabott, emberközeli szolgáltatást. A Skift 2022-es turisztikai jelentése szerint a reptéri parkolók és transzferszolgáltatók között is kialakulóban van egyfajta “boutique” szemlélet, ahol a vendégekkel való személyes kapcsolat, a kisállat-barát hozzáállás és a modern kényelmi megoldások különbséget tehetnek egy szolgáltató és egy másik között [Forrás: Skift Megatrends Report, 2022]. Az, hogy a Repteres Parkoló Vecsésen gyakorlatilag ezzel a barátságos, fiatalos, családias stílussal működik, valószínűleg tudatos branding- és marketingstratégia is.
Ha benned is van kétség, az a legjobb, ha egyszerűen kipróbálod a parkolót. A valódi tapasztalat a legbiztosabb út, és persze érdemes felmérned, mennyire vagy rugalmas: van, aki gond nélkül elnéz néhány perces késést vagy egy kevésbé kényelmes mellékhelyiséget, mert a lelkes, barátságos sofőr vagy a jó árak bőven kárpótolják. Van, akinek a legkisebb negatívum is ront az élményen, mert például nagyon szoros csatlakozása van, vagy épp fáradt és kimerült az időeltolódás miatt. Az online vélemények sokat segítenek, de mindig jó, ha az ember a saját igényei alapján hoz döntést.
A service design szemszögéből nézve nagyra értékelem, hogy sokan dicsérik a transzfergyorsaságot és a csapat segítőkészségét. Azt is jó látni, hogy meg tudják oldani a különböző időzítéseket, és a repülőtérre való behajtáskor, valamint a visszaúton rugalmasan kezelik a helyzeteket. A pár negatív tapasztalat sem feltétlenül ijesztő, sokkal inkább rámutat arra, hogy érdemes a céget közvetlenül megkérdezni a tipikus forgalmi csúcsidőkről, a parkoló telítettségéről, és ha esetleg úgy alakul, érdemes időben jelezni feléjük, hogy pontosan mikorra várod a transzfert. Így még kevesebb esélye van a félreértéseknek. A British Journal of Psychology egy 2017-es tanulmányban kimutatta, hogy a váratlan helyzetekből eredő stressz akár 40%-kal is csökkenthető, ha az utas úgy érzi, hogy előzetesen tájékozódhatott, és a szolgáltató proaktívan kommunikál vele [Forrás: British Journal of Psychology, 2017, “The Influence of Preparedness on Traveler Stress Levels”].
Az is bizalmat épít, hogy mindenhol olvasom, milyen könnyű a foglalás: néhány klikkelés, és meg is vagy. A marketinges szemszögből ez nagyon lényeges, mert ha túlságosan bonyolult lenne a folyamat, sok ember már az elején elpártolna, és a repülőtéri hivatalos parkolást választaná – még akkor is, ha az esetleg drágább vagy kevésbé rugalmas. A modern ügyfelek ugyanis türelmetlenek, és gyors megoldásokat keresnek. Az eMarketer 2023-as jelentése rávilágít, hogy a felhasználók 70%-a akár az okostelefonján is szeretné elintézni a foglalást, lehetőleg kevesebb, mint 5 perc alatt [Forrás: eMarketer, 2023, “Digital Booking Trends”]. A Repteres Parkoló honlapja, illetve a közösségi platformjai ebből a szempontból is fejlettnek tűnnek, hiszen gyors online foglalást kínálnak, és elérhetők telefonon is.
A legtöbb hozzászólás arra utal, hogy sokan már többször parkoltak náluk. Ez a hűség mindig erős indikátora annak, hogy a szolgáltatás megbízható. Számomra ez még inkább azt mutatja, hogy ha elsőre rendben volt, akkor a legtöbb esetben másodszorra, harmadszorra is. Ez pedig a visszatérő ügyfelek számát növeli, ami üzletileg is fenntarthatóbb, és a csapatnak is jelzi, hogy jól végzik a dolgukat. A TripAdvisor 2019-es statisztikái szerint a reptéri parkolók esetében különösen magas a visszatérési arány, ha az autó épségben, gond nélkül áll a helyén, és a transzferidők betartása is gördülékeny [Forrás: TripAdvisor, 2019, “Frequent Flyers and Airport Parking Preferences”].
Neked érdemes lehet megnézned, hogy a saját igényeidhez mennyire illeszkedik a szolgáltatás. Ha fontos számodra a személyes, barátságos hangulat, a megbízható reptéri transzfer, és nem ijedsz meg attól, hogy olykor (főleg telítettség esetén) pár percet várni kell, akkor jó eséllyel elégedetten fogsz távozni. Ha pedig a kritikus teendőid miatt tényleg minden perced számít, akkor a foglalásnál jelezd a parkolónak, hogy neked milyen időkeretek az elfogadhatók, és érdeklődj a csúcsidőszakokról. A folyamatosan változó repülőgép-menetrendek miatt ugyanis a parkolósoknak sem mindig könnyű előre felkészülni, de ha tudják, hogy sietsz, vagy speciális igényed van (például gyerekekkel, kisállattal érkezel), akkor előre gondoskodnak a megoldásról.
Az online vélemények, mint láthatod, nagyon megosztóak tudnak lenni, de a többség pozitív élményekről számol be a Repteres Parkoló kapcsán, és úgy tűnik, hogy egyre szélesebb körben ismerik el őket gyors, gördülékeny szolgáltatásuk miatt. A néhány negatív tapasztalat épphogy segíti a cég fejlődését – ha jó csapatról van szó, akkor már felismerte, hogy ezekre a kritikákra érdemes válaszolni, és orvosolni, ami orvosolható. Összességében a véleményekből az derül ki, hogy többen profi, fiatalos és segítőkész csapatként jellemzik őket, a transzfereket minimális várakozási idővel oldják meg, ráadásul korrekt árakon. Ha pedig mégis belefutsz valamilyen kellemetlenségbe, érdemes bátran szólni nekik, mert saját érdekük is, hogy gördülékenyen megoldjanak minden problémát.
Az utazás sikeres megszervezése azon is múlik, hogy mennyire bízol meg a kiegészítő szolgáltatásokban. Én úgy látom, a repülőtéri parkolásnál ez kétszeresen igaz, mert egyfelől az autódat is rájuk bízod, másfelől a transzfer idejére is. Amint elolvastam a különböző, gyakran 5 csillagos, de néha csak 1–2 csillagos értékelést, az az érzésem támadt, hogy a negatívumok java része egy-egy balszerencsés vagy túlterhelt szituációhoz kapcsolódik, amit valószínűleg lehetett volna jobban menedzselni. Ez egyébként általános emberi tapasztalat: ha egyszerre sok járat érkezik, és hirtelen megugrik az utasforgalom, még a legjobban szervezett parkoló és transzferszolgáltató is belefuthat zűrös helyzetbe. A lényeg, hogy mindezt mennyire tudják rugalmasan orvosolni.
Én személy szerint a Repteres Parkoló pozitívumait abban látom, hogy lényegében a sok-sok pozitív értékelés és a visszatérő ügyfelek arra utalnak, hogy nem csak egyszeri jó élményről van szó, hanem folyamatosan igyekeznek tartani a minőséget. Külön jó, hogy a közösségi médiában is aktívak, rendszeresen posztolnak és kommunikálnak a követőkkel, ami transzparens működésről árulkodik. Ráadásul olyan apróságokra is figyelnek, mint a gyerekülés és a kisállat-barátság, ami manapság már alapvető igénynek számít, de még mindig nem mindenhol adott. A gyors ügyintézés és a rugalmas hozzáállás pedig a te kényelmedet szolgálja, mert egy-egy hosszú útról hazaérkezve biztosan nem akarsz újabb órákat várni.
Egy repülés előtti vagy utáni parkolási élmény a pszichológusok szerint meghatározhatja a teljes utazás emlékét, mert a pozitív vagy negatív érzelmi töltet befolyásolja, hogyan tekintesz vissza a vakációdra vagy üzleti utadra [Forrás: Tourism Management, 2020, “The Role of Pre-Travel Emotions in Tourist Experience”]. Pontosan ezért éri meg már a reptérre vezető út szervezésénél odafigyelned, hogy egy számodra szimpatikus, megbízható és korrekt csapattal működj együtt. A Repteres Parkoló kritikáit és a dicséreteit látva összességében azt mondanám, hogy túlnyomórészt pozitív véleményekről van szó, ami sosem véletlen. Lehet persze, hogy egyszer-egyszer előfordulnak szervezési nehézségek vagy kisebb hiányosságok, de ha ezt összeveted a sok dicsérő szóval, a gyors ügyintézéssel és a reális árakkal, akkor szerintem viszonylag jó képet kapsz a cég valódi teljesítményéről.
Ha szeretnéd kipróbálni, a legegyszerűbb, ha online foglalsz vagy felhívod őket, és megnézed, mennyire rugalmasak, mennyire igazodnak a te érkezési-időpontodhoz. Ha egy cégről ennyi pozitív visszajelzést látok, akkor általában úgy gondolom, érdemes legalább egy lehetőséget adni nekik. Így derül ki legjobban, hogy a leírt vélemények mennyire fedik a valóságot. Ráadásul, ha nem is minden tökéletes, a tapasztalat azt mutatja, hogy a legtöbb esetben gyorsan reagálnak, és megoldják a felmerülő gondokat. Ebben pedig pont az a lényeg, hogy az elégedett ügyfelek száma folyamatosan nőjön, és a Google-értékelések is azt mutatják, hogy sokan megbíznak bennük, majd újra és újra náluk parkolnak. Ez talán a legfontosabb fokmérője egy reptéri parkoló sikerességének, mert látszik, hogy közösséget tudtak építeni maguk köré, ami lelkes ajánlásokban csúcsosodik ki.