Januártól új fejezet nyílik a fenntartható repülésben Budapesten, hiszen a Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló Kft. (a Budapest Airport leányvállalata) sikeresen megszerezte azt a nemzetközi tanúsítványt, ami lehetővé teszi a fenntartható repülőgép-üzemanyag, azaz SAF (Sustainable Aviation Fuel) bevezetését. Ha érdekel, mit is jelent ez a gyakorlatban, elmondom a lényeget: a légitársaságoknak hamarosan kötelező lesz legalább 2%-ban fenntartható üzemanyagot használniuk a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, ami hatalmas előrelépés a repülés „zöldebbé” tételében.
Szerintem óriási mérföldkő ez, mert folyamatosan nő a légi utazások száma, miközben egyre több területén próbáljuk visszaszorítani a károsanyag-kibocsátást. A Budapest Airport sem ül ölbe tett kézzel: a repülőtér 2030-ig minimum 90%-kal szeretné csökkenteni a saját tevékenységéből származó szén-dioxid-kibocsátást. Ez jól illeszkedik a VINCI Airports környezetvédelmi céljaihoz, és abba a nemzetközi törekvésbe, amely egy élhetőbb bolygót szeretne hagyni a következő generációkra. Persze tudom, hogy sokan szkeptikusak, mondván a repülés mindig is energiaigényes volt. A SAF viszont reális megoldásnak látszik a következő években, mert akár 80%-kal is csökkentheti az üvegházhatású gázok kibocsátását a hagyományos kerozinnal szemben.
A budapesti repülőtér még tavaly tesztelte, hogyan működik ez a fenntartható üzemanyag a gyakorlatban, együttműködve a MOL-lal és a Wizz Airrel. Kiderült, hogy a meglévő infrastruktúra is alkalmas a használatára, így nem kell drága beruházásokba kezdeni. Fontos tudnod, hogy ez az üzemanyag legfeljebb 50%-ban keverhető a fosszilis kerozinnal, de ez már most akkora előrelépés, ami jelentősen mérsékli a repülőgépek károsanyag-kibocsátását. Nem utolsó sorban az sem elhanyagolható, hogy a SAF-ot olyan alapanyagokból állítják elő, mint a felhasználhatatlan növényi és állati zsiradék, így duplán is környezetkímélő folyamatot kapunk.
Ha valaha gondolkodtál már azon, vajon hogyan egyeztethető össze a légi közlekedés növekvő forgalma a környezetvédelemmel, ez a lépés jó válasznak tűnik. Nyilván a repülők egyik napról a másikra nem válnak teljesen emissziómentessé, de a közeljövőben a SAF bevezetése ad egyfajta lendületet a légitársaságoknak, hogy új utakat keressenek. Az Európai Unió ReFuelEU Aviation rendelete egyébként kötelezővé teszi, hogy 2025-től a nagyobb repülőterek legalább 2%-os fenntartható üzemanyag-részaránnyal dolgozzanak. Budapest így teljesíti az előírást, ráadásul aktívan hozzájárul az EU 2030-ra tervezett 55%-os kibocsátáscsökkentési céljához.
Nagyon fontos, hogy a budapesti repülőtér nemcsak a saját közvetlen kibocsátását kívánja minimalizálni, hanem a közvetett, úgynevezett Scope 3 kibocsátásokat is. Ebben nagy szerepe van a SAF-nak, hiszen ha egy légitársaság olyan géppel repül, amely részben fenntartható üzemanyagot használ, az a repülőtér „lábnyomát” is kisebbé teszi. Ez végső soron mindenkinek jó hír: a környezetnek, az utasoknak és maguknak a légitársaságoknak is, mert a zöld megoldásokban egyre nagyobb a versenyelőny. Úgy gondolom, innen nézve a légiközlekedés jövője fényesebb lehet, mint hinnénk, hiszen már ma is léteznek azok a technológiák, amelyekkel jobb irányba terelhetjük a repülést. Az az érzésem, hogy Budapest ezzel a tanúsítvánnyal és a 2025-ös kötelező 2%-os SAF-bevezetéssel valóban a környezettudatos szemlélet egyik hazai motorja lehet.