Skytrax: Tizenkettedik alkalommal is a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér a régió legjobb légikikötője

2025. április 9-én újabb komoly elismerést söpört be a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér. A Skytrax független légiközlekedési kutatási szervezet immár tizenkettedik alkalommal ítélte oda neki a „Kelet-Európa legjobb repülőtere” díjat. A tekintélyes elismerést a Passenger Terminal EXPO keretében szervezett World Airport Awards díjátadón vehette át a repülőtér üzemeltetője, a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport. Talán mondanom sem kell, hogy ez a folyamatosan megújuló légikikötő életében óriási mérföldkő, és egyben remek visszajelzés az utasok pozitív tapasztalatairól és a reptér folyamatos fejlődéséről.

Milyen szempontok alapján díjaz a Skytrax?

A Skytrax nemzetközileg elismert iparági minőségvizsgáló szervezet, amely 1999 óta végez kiterjedt felméréseket repterekről, légitársaságokról, utaselégedettségről és általános szolgáltatási színvonalról. A World Airport Awards azon a World Airport Survey kutatáson alapul, amelynek keretében 8 hónap alatt több mint 100 különböző nemzetiségű légiutas tölti ki a kérdőíveket. Az értékelés során számos tényező számít: az érkezési folyamat gyorsasága, az utasfelvétel hatékonysága, a biztonsági ellenőrzés átláthatósága, a beszállókapuknál tapasztalt gördülékenység, valamint az általános reptéri élmény is mind-mind szerepet játszik a végeredmény kialakulásában.

Az utasok véleménye az egyik legmegbízhatóbb mutató, ha egy légikikötő szolgáltatásainak minőségéről beszélünk. A Skytrax díjai azért is bírnak ekkora súllyal a légi közlekedés világában, mert függetlenek, és közvetlenül a reptérhasználók visszajelzésein alapulnak (Skytrax, 2025.03.15). Ez nem pusztán egy “szakmai zsűri” vagy egy háttérbizottság döntése, hanem maga az utazóközönség értékelése.

Mit jelent a tizenkettedik elismerés a régió számára?

Egymást követően tizenkétszer a „régió legjobb repülőtere” díjat megszerezni nem csupán figyelemreméltó teljesítmény, de rámutat arra is, hogy a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér stabilan tartja a helyét Kelet-Európa vezető légikikötői között. Magyarországról nézve persze evidens, hogy a budapesti repülőteret a korszerű szolgáltatások és az utasbarát megoldások teszik különlegessé. Ám ha kitekintünk a környező országok (Szlovákia, Románia, Bulgária, Szerbia, Csehország, Lengyelország) repülőtereire, akkor még tisztábban látszik, hogy milyen erős a verseny a régió légikikötői között. Néhány évtizeddel ezelőtt még a prágai, a varsói vagy a bécsi repülőteret emlegették elsősorban, ha modern környezetű és kényelmes átszállási lehetőségekre gondoltak. Ma viszont a budapesti reptér is képes ugyanazt a színvonalat nyújtani, sőt több szempontból (például a felújított 2. Terminál, a gyors biztonsági folyamatok és a folyamatos fejlesztések) vezető szerepet tölt be a régióban (ACI Europe, 2024.12.05).

Fejlesztések és jövőbeni beruházások

A Budapest Airport már hosszú évek óta kiemelt figyelmet szentel az infrastruktúra folyamatos bővítésének és modernizálásának. A 2. Terminál bővítése és a közelgő 3. Terminál építése is része annak az átfogó beruházási csomagnak, amelynek célja, hogy a reptér a 21. századi utasigényeknek minden tekintetben megfeleljen. Francois Berisot, a Budapest Airport vezérigazgatója a díjátadón úgy fogalmazott:

„Nagy öröm és egyben megtiszteltetés számunkra, hogy immár tizenkét egymást követő évben a magunkénak tudhatjuk a Skytrax Kelet-Európa legjobb repülőtere díját. Idén új távlatokat nyitunk a repülőtér életében: bővül a 2. Terminál és megkezdődik a 3. Terminál építése. Célunk, hogy a jövőben is Magyarországhoz méltó, magas színvonalú repülőtéri környezetet és szolgáltatásokat biztosítsunk a magyar emberek és az idelátogatók számára.”

A 3. Terminál létrehozása a tervek szerint még jobban képes lesz kezelni a növekvő utasforgalmat. A korábbi években tapasztalt folyamatos emelkedés – részben a fapados járatok térnyerése és a turizmus fellendülése miatt – új kihívások elé állította a reptér jelenlegi kapacitását. Friss statisztikák szerint (Budapest Airport, 2025.04.01) évente megközelítőleg 16-18 millió utas fordul meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, és az előrejelzések azt mutatják, hogy ez a szám a következő években további növekedésre számíthat. Ennek megfelelően a tervezett új terminál célja, hogy még komfortosabb, barátságosabb környezetet teremtsen a városon átutazók és a hazafelé tartó turisták számára.

Személyes vélemény menedzsment, marketing és pszichológia szemszögéből

Mint pszichológia iránt érdeklődő marketingszakértő és menedzser, magam is jól tudom, hogy az ilyen díjak rangot és presztízst jelentenek a hazai gazdaságban, hiszen egy kedvező nemzetközi megítélés erősítheti a turisztikai vonzerőt, elősegítheti a befektetői bizalmat és vonzza az új légitársaságokat. A díj marketing szempontból is kiváló hírverés: egy erős brandet képvisel, és a reptér hírnevét öregbíti. Nem elhanyagolható, hogy pszichológiai aspektusból egy ilyen elismerés hozzájárul a dolgozók és az utasok pozitív élményéhez, valamint az elégedettség növeléséhez, hiszen érzik, hogy egy prémium szolgáltatási színvonalat képviselő környezetben töltik az idejüket.

Ugyanakkor azt is érdemes figyelembe venni, hogy a nívós díjak megszerzése után fokozottan elvárttá válik a minőség fenntartása. Vagyis a szervezetnek folyamatosan fejlesztenie kell magát, legyen szó technológiai megoldásokról, munkafolyamatokról vagy éppen az ügyfélközpontú szemléletről. Egy 2024-es kutatás (IATA, 2024.11.05) bizonyította, hogy a repülőtéri élmény javítása során az elsődleges fókuszt az ügyfélszolgálat és a biztonsági folyamatok zökkenőmentes működése jelenti. Az utasok leginkább ezeken a területeken várnak fejlesztéseket. A Budapest Airport ezeket az igényeket felismerve nagy hangsúlyt helyez a folyamatos kommunikációra, a hosszú várakozási idők csökkentésére és a modern, digitális megoldások bevezetésére (például önkiszolgáló utasfelvételi pultok, biometrikus azonosítási lehetőségek, stb.).

A légikikötő modernizációja: fenntarthatósági és kényelmi szempontok

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér életében nemcsak a kapacitásbővítés, hanem a fenntarthatóság is kiemelt szerepet játszik. Egyre több repülőtér törekszik arra, hogy csökkentse ökológiai lábnyomát, és zöldebb technológiák segítségével működjön. A budapesti reptér több jelentős lépést is tett ez ügyben az elmúlt években:

  • Zöld energia használata: A terminálok áramellátásának jelentős részét megújuló erőforrásokból tervezik fedezni a következő években. Egy 2023-ban közzétett hatástanulmány (Budapest Airport Fenntarthatósági Jelentés, 2023.12.15) szerint a reptér már akkor is 10%-ban támaszkodott megújuló energiaforrásokra.
  • Környezetkímélő építészeti megoldások: Az új épületrészeknél (legyen az 2. Terminál bővítés vagy a tervezett 3. Terminál) olyan építészeti és gépészeti megoldásokat részesítenek előnyben, amelyek csökkentik a fűtési és hűtési energiaigényt, és javítják a természetes fényhasznosítást.
  • Elektromos járműflotta: A repülőtér belső logisztikáját egyre nagyobb arányban elektromos meghajtású autókkal és kisgépekkel látják el, és ösztönzik a kiszolgálópartnereket is hasonló megoldások használatára.

Azok a repülőterek, amelyek előremutató környezettudatos intézkedéseket tesznek, a nemzetközi megítélésben (és az utasok körében is) sokkal elfogadottabbá válnak. Az utóbbi években a „zöld repülőtér” koncepció mind a gazdasági, mind az utaselégedettségi mutatókra kedvező hatást gyakorol (ACI World, 2024.08.20).

Award-lavina: további elismerések 2025-ben

Nem ez az első nagy siker, amit a 2025-ös év hozott a Budapest Airport számára. Röviddel a Skytrax-díj előtt a reptér elnyerte a legjobb 15-25 milliós utasforgalmú európai repülőtérnek járó Airport Service Quality díjat is – ráadásul két éven belül másodszor. Ez egy igen erős visszajelzés, hiszen azt mutatja, hogy a 15-25 millió éves utasszámot kezelő légikikötők közül Budapest bizonyította a legnagyobb fejlődést és a legjobb kiszolgálási színvonalat. Az Airport Council International (ACI) által évente odaítélt díj ugyancsak az utasok véleményére támaszkodik, így egyöntetűen erősíti azt a képet, hogy a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér nemcsak a szakma, hanem a nagyközönség szerint is minőségi, megbízható és kényelmes választás.

Históriai visszatekintő: a repülőtér fejlődéstörténete

Bár ma már a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér fejlett épületrészekkel, modern eszközökkel és kifinomult logisztikai háttérrel működik, érdemes röviden megemlíteni, honnan indult. A 20. század közepén még Ferihegy néven ismert légikikötő első repülőgépe 1950-ben szállt le. A kezdeti években csak néhány vonaljegyes és belföldi járatot láttak el, ám a hatvanas-hetvenes években már világszerte ismertebbé vált, és a Malév légitársaság bázisa lett. A rendszerváltás után elindult a privatizáció folyamata, és a fokozatos korszerűsítés eredményeképp mára egy modern, globálisan versenyképes légikikötő formálódott Budapesten (Ungváry, 2019). A névváltoztatás, vagyis Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér elnevezés bevezetése egy újfajta brandépítés és nemzetközi pozicionálás része volt, ami a zenei kultúra és a magyar identitás összekapcsolásával még vonzóbbá tette a desztinációt a külföldi utazók szemében.

Etikai és szociológiai dimenziók

Egy több milliós utasforgalmú légikikötőnek nem csupán gazdasági és turisztikai, hanem jelentős szociális és etikai szerepe is van. A repülőtér által megteremtett munkahelyek száma (közvetlenül és közvetve egyaránt) meghaladja a 10 ezret (KSH, 2023.10.12), ami számos család megélhetését biztosítja. Emellett a reptér etikus működése a helyi közösségek és környezet védelmében is kulcstényező, hiszen a zajszennyezés és a forgalom terhelése alapvető konfliktusforrást jelenthet a környező települések lakóival. Az utóbbi években a Budapest Airport aktív kommunikációt folytat a kerületi és a fővárosi önkormányzatokkal, valamint különböző lakossági érdekcsoportokkal, hogy a reptér működéséből fakadó terhelést minimalizálja és transzparens módon kezelje. A fenntarthatósági programok nem csupán környezeti célokat szolgálnak, hanem a közösségi kapcsolatok javítását is (EAIE, 2024.02.14).

Tippek az utazóknak: hogyan hozd ki a legtöbbet a budapesti reptéri élményből?

Ha a közeljövőben épp a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről indulnál vagy ide érkeznél, érdemes néhány apróságra odafigyelned, hogy az egész folyamat még zökkenőmentesebb legyen:

  • Használd az online utasfelvételt! A repülőtéri sorban állás minimalizálható, ha még otthon, a számítógépeden vagy a mobilodon elvégzed a check-int.
  • Válaszd a gyorsbiztonsági sávot! Némi plusz költségért cserébe igénybe veheted a „Fast Track” biztonsági ellenőrzést, ami különösen csúcsidőben nagy könnyebbség lehet.
  • Ismerd meg a parkolási lehetőségeket előre! Ha autóval érkezel, tájékozódj a különféle parkolózónákról és a hozzájuk tartozó díjakról. A hivatalos reptéri weboldalon részletes térképek segítenek a választásban.
  • Használd a digitális platformokat! A Budapest Airport mobilalkalmazása (vagy a weboldala) valós idejű járatinformációkat, térképeket és élő forgalmi adatokat kínál.
  • Kérj segítséget, ha szükséges! Mozgáskorlátozott, időskorú vagy speciális igényű utasként külön asszisztenciát vehetsz igénybe, előzetes bejelentkezés mellett. Ne félj kérdezni vagy tájékoztatást kérni a személyzettől!

Összefoglalás

Az, hogy a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér egymást követően tizenkettedik alkalommal nyerte el a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” díját, egyértelmű jele annak, hogy a budapesti légikikötő évek óta képes stabil magas színvonalat nyújtani. A díj mind az utasoktól, mind a nemzetközi szakmai köröktől igazolja vissza a fejlesztések sikerességét. A Budapest Airport eltökélt a folyamatos modernizáció mellett: a 2. Terminál bővítése és a hamarosan induló 3. Terminál építése mind azt a célt szolgálják, hogy a reptér kiállja a jövő kihívásait is. A fenntarthatóságra, a kényelmes és barátságos környezet megteremtésére, valamint a transzparens és ügyfélközpontú működésre épülő koncepció újabb és újabb nemzetközi elismeréseket hoz, emelve ezzel a magyar főváros légikikötőjének presztízsét.

Kétségtelen, hogy a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér ma már nem csak egy regionális szereplő, hanem egy olyan légikikötő, amely minőségben felveszi a versenyt a kontinens meghatározó repülőtereivel. A folyamatos fejlődés, az infrastruktúra bővülése és a korszerű szolgáltatások mind azt üzenik, hogy a magyar gazdaság és turizmus egyik motorja továbbra is jelentős növekedési potenciállal bír. Én személy szerint már nagyon várom, hogy az új beruházások milyen extra kényelmet és innovatív megoldásokat hoznak majd a következő években, és bízom benne, hogy a reptér sikeresen megtartja rangos helyét a Skytrax jövő évi listáján is.

Szólj hozzá!